måndag 27 maj 2013

Nu har vi sommar!

I lördags när jag körde hit till mitt eget paradis kändes det verkligen som sommar i luften. All denna ljuva grönska i skogen och på böndernas marker är fantastiskt vackert, älvar och vattendrag är fyllda till bristningsgränsen och naturligtvis var jag tvungen att se om det fanns någon snö kvar på höga höjder och i norrläge, jo där fanns två små drivor.
Isak (mitt barnbarn) och hans far anlände efter mig, vi har startat sommarvattnet och det är alltid lika spännande - är det några läckor i vattenledningarna, jo det var det, oj vad det sprutade från kallvattenledningen i toaletten, det var bara att skyndsamt stänga av pumpen och sen laga hålet.
Jag passar på att göra utejobb nu när det är så fint, farstubron blev skurad ordentligt igår och i dag har jag oljat in den. Nu är det utemöblernas tur, dom är rengjorda och väntar på att bli inoljade men jag måste nog "skrubba" bort en del färg med sandpapper eller skrapa.
Det finns en hel del annat utejobb kvar och jag fortsätter i morgon förmiddag, eftermiddagen gör jag klart för hemfärd, då jag ska träffa mina sykompisar för en avslutningsträff denna termin.
Jag har lämnat symaskinen hemma så att jag inte blir sittande vid den nu när det är så här fint väder. Visst har jag sytt en del bl a fortsättning på "Elvis" ett par pannlappar som jag inte har fotograferat ännu. Jag har ett mystäcke på gång till mitt barnbarn, det är nästan klart jag ska bara quilta men jag är väldigt osäker på hur jag ska quilta, helst hade jag gjort annorlunda än att sy i dikena, men vi får se hur jag gör. Sen har jag tusen och åter tusen idéer kvar och tyger finns det gott om.
Helgen före midsommar är jag på syhelg på Quilterian här i Luleå/Storheden, det ska bli jättekul att träffa likasinnade quiltande människor. Jag undrar vad ska jag sy då........
Nej nu skulle jag helst vilja gå och fiska, får se om det slutat blåsa, det är så svårt att ta sig till land från båten när vi inte har lagt ut bryggan p g a det höga vattenståndet.

1 kommentar:

  1. Det låter så härligt när Du säger att "Du har tusen och åter tusen ideér och tyger finns det gott om." Det är ju en del av tjusningen med att "skapa av lappar". Vi har en ständigt pågående process inne i huvudet!

    Dollandesign

    SvaraRadera